Oldalak

Tizedik részlet - Megsárgult csipkeruha

A kora délelőtt aranyló napsugarai finoman simogatták arcomat. Imádtam a nyugodt ébredéseket- persze azon a napon nem részesedhettem effajta kiváltságokban.
  Cézium! Cézium! Kelj már fel!- rontott be a szobámba anya. Rikácsoló hangja kegyetlenül szakított ki negédes álmaim vattacukorfelhős világából.
 Hagyj békén, aludni akarok!- szorítottam fejemre egy kispárnát azt remélve, hogy éles hangja kissé ellágyul. Hiú ábrándokat nem kergettem, tudtam, hogy mindez csupán egy reményvesztett klisé.
 Cézium- lépett ágyamhoz elszigorított tekintettel- megjött a ruhád. Nem gondolod, hogy fel kellene próbálnod? Rettentően ideges vagyok, az a néhány kiló egyáltalán nem hiányzott most neked. Ki tudja, talán rád sem megy már!- csapott a homlokára, és elborzadt képpel a fotelba rogyott.
Arra azért vészesen ügyelt, hogy az általa csak mennyei darabként emlegetett ruhában ne tegyen kárt. Túlságosan sokba került volna- akár egy aprócska ránc is.
 Anya, már megmondtam, hogy semmi kedvem nincs ehhez az ostoba bálozáshoz. Kisebb gondom is nagyobb most annál, mint, hogy azon aggódjak, hogy eltaposom a keringőpartneremet.
Dühödten ültem fel az ágyban, hiszen tudtam, hogy a hallottak után nem tágít a házi sárkány. Mindösszesen azt nem értettem, ha olyannyira ínyére van a dolog, miért nem bújik ő abba a csinos ruhába, és járja el az elsőbálozók táncát. Aztán ugyanott kötöttem ki- túl öreg ő már az ilyesféle mulatságokhoz.
 Márpedig az Anna-bál családi hagyomány, a Horvátoknak pedig hűnek kell maradniuk a gyökereikhez. Ez alól akkor sem vagy kivétel, ha Céziumnak neveznek- nyomta a kezembe az átlátszó tokba bújtatott csipkeruhát. Már a látványától is elkapott a hányinger. Úgy igazán, de tiszta szívemből!
  Kérlek, mondd azt, hogy nem apa az igazi apukám- fogadtam el a nekem nyújtott darabot, és szemlesütve a fürdőszobába indultam.
 Ki kell, hogy ábrándítsalak, de pontosan a füredi Anna-bálon ismertem meg az apádat. Micsoda idők voltak azok!- a tükörből tökéletesen ráláttam a fotelra, amiben mama ücsörgött. Fejét hátravetve viháncolt, akár egy szerelmes tinédzser. Akkor és ott tudtam, hogy ő is szereti apát- még, ha közönyös magaviseletével leplezi is a dolgot.
Halovány mosolyban virult ki arcom, ami csakhamar odafagyott. A finom szabású ruhaköltemény cipzárja sehogyan sem akart feljebb kúszni. Anyának igaza volt, ismét. Néhány percig kétségbeesetten próbálkoztam, ám mind hiába.
 Élsz még, vagy már belefulladtál a ruhába?- kukucskált be a résnyire tárt ajtón anya.
 Igen, már csak egy zombi vagyok- vetettem rá egy kétségbeesett pillantást. Szinte fülemben visszhangoztak anya szavai, amiket tökéletlenségem szült. Ám ez egyszer higgadtan kezelte a helyzetet.
 Úgy látom, kihíztad a ruhát,- szavait vidáman harsogta. Első pillanatban elhűlt képpel rebegtettem szempilláimat, de csakhamar tisztázódott a szokatlan esemény. – Egyébként is láttam, hogy itt-ott megsárgult az anyag, így legalább elfogadhatóbb indokunk lesz becserélni a ruhát. Akárhogyan is, de Kriszta a barátnőm. Nem szeretném megbántani.
 Van egy jobb ötletem, mama! Talán az égiek is arra szeretnének figyelmeztetni, hogy ki kell hagynunk a bált. Semmi kedvem hozzá- ráncigáltam le magamról az egyébként díszes csipke szegélyezte darabot.
Sohasem voltam hercegnő alkat, de az Istenit! Azért én is lányból teremtettem. Szerettem volna egy estére királylányként járni-kelni. Csak, hogy néhány héttel ezelőtt még nem számoltam azzal, hogy Milán nem lesz mellettem. Bármennyire is tagadtam, cseppet sem léptem túl a csalódáson. Márpedig a szívem legkedvesebb férfija nélkül a hercegnősdi sem érdekelt többé.
 Szó sem lehet róla, kisanyám! Két kezemen sem tudnám megszámolni, hány befolyásos család lesz ott, és végre saját szemükkel is láthatják, hogy a szóbeszéddel ellentétben még mindig házasok vagyunk apáddal. És ki tudja, talán te is épp ott találkozol a leendő férjeddel.
 Mintha az idióta legenda kicsit is igaz lenne!- foglaltam helyet a kád kényelmetlen peremén. Kezeimet dühödt remegés rázta. Talán még magamnak sem vallottam be igazán, de rettegtem újra látni azt a várost, ami az egész életemet derékba törte. Ha nem tettem volna be a lábamat Balatonfüredre, ugyanolyan lehetnék, mint az a Horvát Cézium, akit bár nem szerettem, de sokkal jobban elfogadtam- ártatlan és álmodozó. Persze Juhász Milán mindent elvett tőlem.
 Nos, a lényeg a lényeg! Ma új ruha után kell néznünk. Négykor végzek az irodában, aztán majd hívlak. Legyél elérhető!- húzta be maga mögött az ajtót. Magával vitte a csinos báli táncra ítélt darabot, vele pedig egy aprócska szilánkot a szívemből. Az a ruha volt az utolsó emlék, ami Milánhoz kötött. Legalábbis tárgyi értelemben.
Kétségbeesetten ziháltam a csempének támaszkodva. Kiábrándultan bámultam a valaha síkságként laposodó pocakomra, amit bizony két oda nem illő hurkácska csúfított.
Meggondolatlanul rohantam az éjjeli szekrényhez, és kezembe kaptam a telefonomat. Szinte automatikusan tárcsáztam az egyes gombot.
  Na, halihó, Bogyó!- szólalt meg a vonal túlsó végén egy kellemes hang.
 Szia! Emlékszel mikor azt ígérted, téged bármikor hívhatlak, ha vészhelyzet adódik?- túrtam kócos tincseimet, amikben itt-ott megakadtak ujjaim. És én rendre felszisszentem, persze csak némán.
  Persze,- vastagodott meg hangjában a komolyság.
 Azt hiszem, most vészhelyzet van.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése